MB 410D Janser

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

MB 410D Janser

Viesti  TommiK lähetetty Su 24 Heinä 2016, 23:53

Tähän ketjuun kirjoittelen tapahtumia matkan varrelta, nyt kun hommasin tuon bremeniläisen 410D:n Janserin korilla. Niin olen ainakin ymmärtänyt, että Janser teki korinkin tähän Meseen. Takana ei ainakaan ole pariovia vaan ylös aukeava luukku. Aktiivipalveluksensa bussi on tehnyt eri liikennöitsijöiden tilausliikenteessä.

Ensimmäiseksi aloin tekemään jarruremonttia, etupyörien jarrupalat kun olivat hävinneet johonkin, ja palojen lisäksi uusiksi menee jarrusatuloiden mäntien tiivisteet. Itse jarrumännät näyttävät olevan asiallisessa kunnossa. Lukollinen tankinkorkki piti ostaa kun edellinen unohtui huoltikselle. Ei unohdu tämä lukollinen niin helposti, kun samassa nipussa on virta-avain.

Nyt kun jarrut on remontissa, on hyvä rasvailla etupään kohteet. Ajoltaan auto on kyllä aika hyvä vaikka mittarissa on jo lähes 700tkm.

Leimalle pitäisi viedä heti kun jarrut on paketissa.
avatar
TommiK

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 31.07.2011
Ikä : 56
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: MB 410D Janser

Viesti  TommiK lähetetty Ma 25 Heinä 2016, 16:48

Nyt tulikin ongelma. Miten saa abs-hammaskehän irti pyörännavasta että voi irroittaa jarrulevyn?
Absikehän irroitus on välttämätöntä, koska jarrulevyn pultit on kehän takana.

Raskoneelle pitänee kiikuttaa pyörännävat levyjen vaihtoon, ei kai muu auta. Netti on ihan hyödytön, olen hakenut googlella ja youtubella ja tuo itse linkittämäni korjauskirja ei tunne abs-versiota ollenkaan!?

Ei kai tämä nyt niin harvinainen malli ole, Sprinterissä absit olivat kai jo vakiona 1995?

Jos jollakin on tietoa tämän ongelman ratkaisuun niin kiitollisena otetaan tieto vastaan Wink
avatar
TommiK

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 31.07.2011
Ikä : 56
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: MB 410D Janser

Viesti  TommiK lähetetty Ti 26 Heinä 2016, 14:03

Asiathan selviää osittain kysymälläkin. Raskaan kaluston korjaamolta neuvona lämmittää absikehää ja se lähtee irti helposti. Takaisin asennus ihan samalla keinolla, absikehä uuniin 250 asteeseen varttitunniksi ja varoo ettei pala pohjaan Smile No onnistuu se lämmitys vaikka kuumailmapuhaltimellakin, sitä meinaan kokeilla ekana kun kaasupillejä en omista.

Jarrusatulat on dieselissä likoomassa ja odottavat puhdistusta ja uusia tiivisteitä. Mukavempaa kun pääsee kasaamisvaiheeseen. Uudet jarrulevyt kaipaisivat ehkä roiskepeltiä mutta ne ovat johonkin jääneet, katsastuksessa eivät ilmeisesti vaadi niitä?

Onhan tässä tätä näpräämistä, mutta kiire ei ole kun leima ei enää voi vanheta Laughing
avatar
TommiK

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 31.07.2011
Ikä : 56
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: MB 410D Janser

Viesti  TommiK lähetetty Pe 29 Heinä 2016, 08:17

Oottekos törmänneet sellaiseen pulmaan, että Mesessä voi olla Aten jarrut tai sitten Perrot-merkkiset jarrut?
Etujarrun satuloiden kohdalla tuli pulma, kun sain varaosakaupasta Perrot-jarrujen pölysuojakumit, jotka ei tahdo sopia Aten jarrusatulaan. Fifty/fifty mahdollisuus saada väärät osat ja heti natsasi.
avatar
TommiK

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 31.07.2011
Ikä : 56
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: MB 410D Janser

Viesti  jomi609 lähetetty Pe 29 Heinä 2016, 12:05

Girling merkki taitaa myös löytyä , vanhassa 608:ssa ainaskin multa joskus kysytty kummat siin on Girling vai Ate .
Nykyinen 609 on Vehon tuoma niin näkevät koneelta mitä siihen kuuluu .
avatar
jomi609

Viestien lukumäärä : 158
Join date : 16.05.2011
Paikkakunta : Salo

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: MB 410D Janser

Viesti  TommiK lähetetty Pe 29 Heinä 2016, 13:49

jomi609 kirjoitti:Girling merkki taitaa myös löytyä , vanhassa 608:ssa ainaskin multa joskus kysytty kummat siin on Girling vai Ate .
Nykyinen 609 on Vehon tuoma niin näkevät koneelta mitä siihen kuuluu .

Onko tämä Vehon tuoma, luulisin että on, koska kantakortti löytyy. Onko käytetyinä tai harmaatuoduista kantakortteja Veholla? Huonosti tuntuvat tuntevan "omat" vehkeensä kun ei sitä abs-jarrujen nopeuskehääkään löydy varaosakirjoista, huoltokirjoista taas löytyy.

Oma moka sinänsä tämä jarrujen tiivistehässäkkä. Unohdin vanhan varaosan ostajan ykkössäännön: vertaa aina vanhoja ja uusia osia toisiinsa ennen asennusta! Olin ehtinyt heittää vanhat osat pois ja jouduin roskista dyykkaamaan että löysin ne Embarassed

Vertailu osoitti, että vanhat osat ovat noin 2mm pienemmät halkaisijaltaan.

Uudet osat tilauksessa, toisen saan palautettua, mutta toisen paketin ehdin avata ja yksi tiiviste meni asennusyrityksessä pikkuisen kieroksi.
avatar
TommiK

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 31.07.2011
Ikä : 56
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: MB 410D Janser

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa