keskipakosäädin jakopäässä
2 posters
Sivu 1 / 1
keskipakosäädin jakopäässä
Om314 moottorin jakopäässä on keskipakosäädin joka vaikuttaa ruiskutusennakkoon. Meiltä 508.sta tuo säätäjä otti ja hajosi km luvulla 516000. Puolivälissä kierrosaluetta alkoi esiintyä soutamista kun ennakko siirtyi edestakaisin. Dsl-korjaaja fiksasi säätimen ja käytti pumpun penkissä. Ite leviteltiin jakopää, siivottiin kopan sisältä metallinkappaleita pois, laitettiin uusi stefa ja vaihdettiin kiila jolla kampiakselin ratas ja siivapyörä on varmistettu. Onneksi irronneet osat eivät olleet menneet rattaiden väliin, muuten olisi ollut täystuho. Tarinoita on kuultu vuosien mittaan juuri tuon säätäjän hajoamisen aiheuttamista moottorin särkymisistä. Kannattaa laittaa korvan taakse ja seurata tilannetta. Heti jos koneesta kuuluu outoa ääntä tai käynti ei ole tasainen kautta koko kierrosalueen niin pumppu irti ja tarkistamaan säätäjän kunto pumpun käyttöpyörästä. Todennäköisesti samanlainen säätäjä on Om352 koneessa eli 6-sylinterisessä isommassa versiossa. T: Vihreä 508 Rautavaaralta.
motti- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 25.05.2012
Ikä : 52
Paikkakunta : Rautavaara
Vs: keskipakosäädin jakopäässä
Kannataa käyttää öljypohja pois ja pestä rautahilet/lieju pois. Ette kävisi niinkuin mun mesessä joskus. Mootorista meni kiertokangenlaakeri kampiakseli ja kiertokanki. Rautamuru kiertää öljynsejassa suodatin tykkeutuu ja menee ohi suodattimen kiertoon ja laakerit saa öljyrautamuru voitelun ei kestä pitkään. Muista vaihtaa öljynsuodatin samalla. TV: poke Ruukista
poke- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 30.08.2011
Paikkakunta : Siikajoki ruukki
Vs: keskipakosäädin jakopäässä
Tuli vaihdettua öljyt ja suodatin sekä magneetin kanssa tutkittua öljypohja. Sieltä ei löytynyt mitään eikä suodattimessa tai esisuodattimen verkossa näkynyt rautaa yhtään. Ainoa mitä löytyi oli jakokotelon pohjalla ja hyllyissä oleva rautasilppu. Toivottavasti siinä oli kaikki tällä kertaa. Erikoinen juttu, että muuten kestävä moottori pitää sisällään tollasen heikkouden joka pahimmillaan voi tuhota koko myllyn. Toinen paikka mitä kannattaa seurata on alipainepumpun kiertokangen alapään laakeri. Om 352 koneessa samassa paikassa on kompressori. Tuon laakerin kiinni hirttämisen seurauksena on myös syntynyt tuhoa.
motti- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 25.05.2012
Ikä : 52
Paikkakunta : Rautavaara
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa