MB 410D Janser
2 posters
Sivu 1 / 1
MB 410D Janser
Tähän ketjuun kirjoittelen tapahtumia matkan varrelta, nyt kun hommasin tuon bremeniläisen 410D:n Janserin korilla. Niin olen ainakin ymmärtänyt, että Janser teki korinkin tähän Meseen. Takana ei ainakaan ole pariovia vaan ylös aukeava luukku. Aktiivipalveluksensa bussi on tehnyt eri liikennöitsijöiden tilausliikenteessä.
Ensimmäiseksi aloin tekemään jarruremonttia, etupyörien jarrupalat kun olivat hävinneet johonkin, ja palojen lisäksi uusiksi menee jarrusatuloiden mäntien tiivisteet. Itse jarrumännät näyttävät olevan asiallisessa kunnossa. Lukollinen tankinkorkki piti ostaa kun edellinen unohtui huoltikselle. Ei unohdu tämä lukollinen niin helposti, kun samassa nipussa on virta-avain.
Nyt kun jarrut on remontissa, on hyvä rasvailla etupään kohteet. Ajoltaan auto on kyllä aika hyvä vaikka mittarissa on jo lähes 700tkm.
Leimalle pitäisi viedä heti kun jarrut on paketissa.
Ensimmäiseksi aloin tekemään jarruremonttia, etupyörien jarrupalat kun olivat hävinneet johonkin, ja palojen lisäksi uusiksi menee jarrusatuloiden mäntien tiivisteet. Itse jarrumännät näyttävät olevan asiallisessa kunnossa. Lukollinen tankinkorkki piti ostaa kun edellinen unohtui huoltikselle. Ei unohdu tämä lukollinen niin helposti, kun samassa nipussa on virta-avain.
Nyt kun jarrut on remontissa, on hyvä rasvailla etupään kohteet. Ajoltaan auto on kyllä aika hyvä vaikka mittarissa on jo lähes 700tkm.
Leimalle pitäisi viedä heti kun jarrut on paketissa.
TommiK- Viestien lukumäärä : 27
Join date : 31.07.2011
Ikä : 63
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski
Vs: MB 410D Janser
Nyt tulikin ongelma. Miten saa abs-hammaskehän irti pyörännavasta että voi irroittaa jarrulevyn?
Absikehän irroitus on välttämätöntä, koska jarrulevyn pultit on kehän takana.
Raskoneelle pitänee kiikuttaa pyörännävat levyjen vaihtoon, ei kai muu auta. Netti on ihan hyödytön, olen hakenut googlella ja youtubella ja tuo itse linkittämäni korjauskirja ei tunne abs-versiota ollenkaan!?
Ei kai tämä nyt niin harvinainen malli ole, Sprinterissä absit olivat kai jo vakiona 1995?
Jos jollakin on tietoa tämän ongelman ratkaisuun niin kiitollisena otetaan tieto vastaan
Absikehän irroitus on välttämätöntä, koska jarrulevyn pultit on kehän takana.
Raskoneelle pitänee kiikuttaa pyörännävat levyjen vaihtoon, ei kai muu auta. Netti on ihan hyödytön, olen hakenut googlella ja youtubella ja tuo itse linkittämäni korjauskirja ei tunne abs-versiota ollenkaan!?
Ei kai tämä nyt niin harvinainen malli ole, Sprinterissä absit olivat kai jo vakiona 1995?
Jos jollakin on tietoa tämän ongelman ratkaisuun niin kiitollisena otetaan tieto vastaan
TommiK- Viestien lukumäärä : 27
Join date : 31.07.2011
Ikä : 63
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski
Vs: MB 410D Janser
Asiathan selviää osittain kysymälläkin. Raskaan kaluston korjaamolta neuvona lämmittää absikehää ja se lähtee irti helposti. Takaisin asennus ihan samalla keinolla, absikehä uuniin 250 asteeseen varttitunniksi ja varoo ettei pala pohjaan No onnistuu se lämmitys vaikka kuumailmapuhaltimellakin, sitä meinaan kokeilla ekana kun kaasupillejä en omista.
Jarrusatulat on dieselissä likoomassa ja odottavat puhdistusta ja uusia tiivisteitä. Mukavempaa kun pääsee kasaamisvaiheeseen. Uudet jarrulevyt kaipaisivat ehkä roiskepeltiä mutta ne ovat johonkin jääneet, katsastuksessa eivät ilmeisesti vaadi niitä?
Onhan tässä tätä näpräämistä, mutta kiire ei ole kun leima ei enää voi vanheta
Jarrusatulat on dieselissä likoomassa ja odottavat puhdistusta ja uusia tiivisteitä. Mukavempaa kun pääsee kasaamisvaiheeseen. Uudet jarrulevyt kaipaisivat ehkä roiskepeltiä mutta ne ovat johonkin jääneet, katsastuksessa eivät ilmeisesti vaadi niitä?
Onhan tässä tätä näpräämistä, mutta kiire ei ole kun leima ei enää voi vanheta
TommiK- Viestien lukumäärä : 27
Join date : 31.07.2011
Ikä : 63
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski
Vs: MB 410D Janser
Oottekos törmänneet sellaiseen pulmaan, että Mesessä voi olla Aten jarrut tai sitten Perrot-merkkiset jarrut?
Etujarrun satuloiden kohdalla tuli pulma, kun sain varaosakaupasta Perrot-jarrujen pölysuojakumit, jotka ei tahdo sopia Aten jarrusatulaan. Fifty/fifty mahdollisuus saada väärät osat ja heti natsasi.
Etujarrun satuloiden kohdalla tuli pulma, kun sain varaosakaupasta Perrot-jarrujen pölysuojakumit, jotka ei tahdo sopia Aten jarrusatulaan. Fifty/fifty mahdollisuus saada väärät osat ja heti natsasi.
TommiK- Viestien lukumäärä : 27
Join date : 31.07.2011
Ikä : 63
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski
Vs: MB 410D Janser
Girling merkki taitaa myös löytyä , vanhassa 608:ssa ainaskin multa joskus kysytty kummat siin on Girling vai Ate .
Nykyinen 609 on Vehon tuoma niin näkevät koneelta mitä siihen kuuluu .
Nykyinen 609 on Vehon tuoma niin näkevät koneelta mitä siihen kuuluu .
jomi609- Viestien lukumäärä : 206
Join date : 16.05.2011
Paikkakunta : Salo
Vs: MB 410D Janser
jomi609 kirjoitti:Girling merkki taitaa myös löytyä , vanhassa 608:ssa ainaskin multa joskus kysytty kummat siin on Girling vai Ate .
Nykyinen 609 on Vehon tuoma niin näkevät koneelta mitä siihen kuuluu .
Onko tämä Vehon tuoma, luulisin että on, koska kantakortti löytyy. Onko käytetyinä tai harmaatuoduista kantakortteja Veholla? Huonosti tuntuvat tuntevan "omat" vehkeensä kun ei sitä abs-jarrujen nopeuskehääkään löydy varaosakirjoista, huoltokirjoista taas löytyy.
Oma moka sinänsä tämä jarrujen tiivistehässäkkä. Unohdin vanhan varaosan ostajan ykkössäännön: vertaa aina vanhoja ja uusia osia toisiinsa ennen asennusta! Olin ehtinyt heittää vanhat osat pois ja jouduin roskista dyykkaamaan että löysin ne
Vertailu osoitti, että vanhat osat ovat noin 2mm pienemmät halkaisijaltaan.
Uudet osat tilauksessa, toisen saan palautettua, mutta toisen paketin ehdin avata ja yksi tiiviste meni asennusyrityksessä pikkuisen kieroksi.
TommiK- Viestien lukumäärä : 27
Join date : 31.07.2011
Ikä : 63
Paikkakunta : Kouvola-Kuusankoski
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa