LPO-608 taka-akseli remonttia
3 posters
Sivu 1 / 1
LPO-608 taka-akseli remonttia
Eli mersuun pitäisi saada hiukan kulkua ja polttoainekulutusta laskettua, joten taka-akselin tai pelkän välityksen vaihto harvempaan olisi edessä. Moottori jo vaihdettu alkuperäisen om314 tilalle om364la, joten tehoista ei homma jää kiinni. Löytyisikö tietoa mikä on ollut näissä harvin perävälitys? Tällä hetkellä paikallaan 4.3 välitys. Kuorma-autossa, josta moottori otettu on 3.6-3.7 välitys. Tästä ei kuitenkaan pelkkä välitys käy suoraan. Koko taka-akselin vaihdossa on ongelmana saada kuorma-autossa olevat paineilmajarrut vaihdettua normi linja-autossa oleviin nestejarruihin. Pointti on siis, että löytyskö jostakin helposti tuonne sopivaan harvaa välitystä vai alanko vaihtaa koko taka-akselia kuormurista?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Jussin bussi
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Jussin bussi
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Onhan noissa vanhemmissa kuormurimersuissa ollut nestejarruja kautta linjan. Osassa tosin pyöräkoko/pulttijako ja määrä eri. Välityksistä ei mitään hajua, mutta akselin vaihdossa huomioitava takajarrujen koko/teho suhteessa etuakseliin. Pikku Volvoissa; Ivecoissa ja muissakin saman kokoluokan vehkeissä myös nesterumpujarrut. Seisontajarru jousikelloilla (vaijerivälitteinen) ratkaistavissa suht helposti. Mittanauha käteen ja strategiset mitat ylös, jousiväli, raideleveys ja pyöräkoteloiden koko(leveys ja halkaisija jos vanteen eri levyiset) ja purkaamoille /romiksille kiertelemään ja mittailemaan vaihtoehtoja. Tietysti jos löytyisi vaihdelaatikko jossa ylivaihde säästyisi akselistojumpalta.
508d- Admin
- Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Näillä näkymin tulen vaihtamaan tuosta mersun kuorma-autosta koko taka-akselin. Siinä on leveys ja pulttijako sama. Joutuu vaan tekemään iskarin, kallistuksenvakaajan ja käsijarrun korvat uudet. Jos alkaa vaihtamaan taka-akselia jostakin toisesta merkistä niin pian tulee sitten lisäksi pulttijako eroja ja kardaanin pituus ja laippa eroja. Olisi vaan kiinnostanut että onko näissä 508 tai 608 ollutkaan 4.3 välitystä harvempaa, joka olisi voinut käydä suoraan kun vaan olisi laittanut paikalleen.
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
508:n vakiovälityksiä olivat 4,3 ja 4,1. Onko sulla siis sama banjo kuin peltikuori 608:ssa?
508d- Admin
- Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Ei kait noihin ole kovin montaa erinlaista banjoa ja välitystä tehty tosin ilmeisesti uudemmissa on saman tyyppinen kuin 814 kuorma-autossa, josta siis se moottori otettu.
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Äkkiseltään näyttää kuitenkin erilaiselta kuin 508 vastaava. Mikä on lautaspyörän keskireiän halkaisija ja poskilaakerin sisäkoolin reiän mitta?
508d- Admin
- Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Lautaspyörän mittaa en oikein saanut selville sillä sen on tuossa tasauspyörästössä paikallaan mutta hampaiden kohdalta mitattuna 20.5cm olisi keskireijän halkaisija. Poskilaakerit on tuumamitoitettuja ja on koodilla 28985 eli 60.33mm olisi sisäreikä.
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Se on sitten se toinen versio 608 akselista, on erilainen (järeämpi) kuin 508/608 akseli, joihin oli ns. "matkaperiä" eli 3,5 välitystä. Noita löytyy joskus ja saattaapa jossain olla jopa joutilaana. Ei oo tietoa oliko noihin isompiin periin välityssarjoja ja ei voi kysyä kun mekaanikko on edesmennyt.
508d- Admin
- Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Selvä homma, suuret kiitokset.
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Mikä rengas/vanne koko käytössä ,onko 16" vai 17.5" . Ilmeisesti ne on jo 17.5" mutta tuli mieleen kun on sarja sellaisia jouten.
ipelto- Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Renkaat ovat alkuperäiset 7.50x16. Minulta löytyy myös itseltä 17.5" jotka jäivät kuorma-autosta mutta niissä on niin paljon matalampi rengas että kokonaishalkaisija jää silti pienemmäksi. En ole vielä ainakaan itse löytänyt 17.5" renkaita, jotka olisivat loppujen lopuksi ulkohalkaisijaltaa isommat. 8.25x16 tai 8.50x16 olisi tietysti yksi vaihtoehto mutta rengaskoon vaihdolla on loppujen lopuksi niin pieni vaikutus että ei ole kannattanut siihen vielä ryhtyä, varsinkin kun paikallaan olevat renkaat ovat vielä ihan ok kunnossa ja minulta se kuormurin taka-akseli löytyy.
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Jep . Minulla on niillä 17.5" vanteilla 8.5 " renkaat mutta en ole päässyt vertaamaan niitä näihin muihin vaihto ehtoihin .Lähes uuden renkaan halkaisija 80 cm ja vanhojen 78 cm
ipelto- Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75
Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia
Nyt paikallaan olevat käytetyt 7.50x16 on 79cm halkaisijaltaan, joten eipä tuossa hirveesti muutosta ole. 8.25x16 olisi 85cm, joten semmoisilla olisikin jo vaikutusta. Nämä kuitenkin ovat aika harvassa.
Jussin bussi- Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa