Matkamersu
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

LPO-608 taka-akseli remonttia

3 posters

Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi La 13 Kesä 2020, 00:29

Eli mersuun pitäisi saada hiukan kulkua ja polttoainekulutusta laskettua, joten taka-akselin tai pelkän välityksen vaihto harvempaan olisi edessä. Moottori jo vaihdettu alkuperäisen om314 tilalle om364la, joten tehoista ei homma jää kiinni. Löytyisikö tietoa mikä on ollut näissä harvin perävälitys? Tällä hetkellä paikallaan 4.3 välitys. Kuorma-autossa, josta moottori otettu on 3.6-3.7 välitys. Tästä ei kuitenkaan pelkkä välitys käy suoraan. Koko taka-akselin vaihdossa on ongelmana saada kuorma-autossa olevat paineilmajarrut vaihdettua normi linja-autossa oleviin nestejarruihin. Pointti on siis, että löytyskö jostakin helposti tuonne sopivaan harvaa välitystä vai alanko vaihtaa koko taka-akselia kuormurista?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Jussin bussi

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  508d La 13 Kesä 2020, 10:31

Onhan noissa vanhemmissa kuormurimersuissa ollut nestejarruja kautta linjan. Osassa tosin pyöräkoko/pulttijako ja määrä eri. Välityksistä ei mitään hajua, mutta akselin vaihdossa huomioitava takajarrujen koko/teho suhteessa etuakseliin. Pikku Volvoissa; Ivecoissa ja muissakin saman kokoluokan vehkeissä myös nesterumpujarrut. Seisontajarru jousikelloilla (vaijerivälitteinen) ratkaistavissa suht helposti. Mittanauha käteen ja strategiset mitat ylös, jousiväli, raideleveys ja pyöräkoteloiden koko(leveys ja halkaisija jos vanteen eri levyiset) ja purkaamoille /romiksille kiertelemään ja mittailemaan vaihtoehtoja. Tietysti jos löytyisi vaihdelaatikko jossa ylivaihde säästyisi akselistojumpalta.
508d
508d
Admin

Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi La 13 Kesä 2020, 12:43

Näillä näkymin tulen vaihtamaan tuosta mersun kuorma-autosta koko taka-akselin. Siinä on leveys ja pulttijako sama. Joutuu vaan tekemään iskarin, kallistuksenvakaajan ja käsijarrun korvat uudet. Jos alkaa vaihtamaan taka-akselia jostakin toisesta merkistä niin pian tulee sitten lisäksi pulttijako eroja ja kardaanin pituus ja laippa eroja. Olisi vaan kiinnostanut että onko näissä 508 tai 608 ollutkaan 4.3 välitystä harvempaa, joka olisi voinut käydä suoraan kun vaan olisi laittanut paikalleen.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  508d La 13 Kesä 2020, 22:08

508:n vakiovälityksiä olivat 4,3 ja 4,1. Onko sulla siis sama banjo kuin peltikuori 608:ssa?
508d
508d
Admin

Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi La 13 Kesä 2020, 22:35

LPO-608 taka-akseli remonttia Img_2012
Laitteenahan on siis tämä mersu.
LPO-608 taka-akseli remonttia Img_2011
Tälläinen on siis tämän banjo hiekkapuhallettuna ja maalattuna.
LPO-608 taka-akseli remonttia Img_2010
Ja tälläinen on tasauspyörästö.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi La 13 Kesä 2020, 22:38

Ei kait noihin ole kovin montaa erinlaista banjoa ja välitystä tehty tosin ilmeisesti uudemmissa on saman tyyppinen kuin 814 kuorma-autossa, josta siis se moottori otettu.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  508d Su 14 Kesä 2020, 00:33

Äkkiseltään näyttää kuitenkin erilaiselta kuin 508 vastaava. Mikä on lautaspyörän keskireiän halkaisija ja poskilaakerin sisäkoolin reiän mitta?
508d
508d
Admin

Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi Su 14 Kesä 2020, 22:18

Lautaspyörän mittaa en oikein saanut selville sillä sen on tuossa tasauspyörästössä paikallaan mutta hampaiden kohdalta mitattuna 20.5cm olisi keskireijän halkaisija. Poskilaakerit on tuumamitoitettuja ja on koodilla 28985 eli 60.33mm olisi sisäreikä.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  508d Su 14 Kesä 2020, 22:43

Se on sitten se toinen versio 608 akselista, on erilainen (järeämpi) kuin 508/608 akseli, joihin oli ns. "matkaperiä" eli 3,5 välitystä. Noita löytyy joskus ja saattaapa jossain olla jopa joutilaana. Ei oo tietoa oliko noihin isompiin periin välityssarjoja ja ei voi kysyä kun mekaanikko on edesmennyt.
508d
508d
Admin

Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi Su 14 Kesä 2020, 23:47

Selvä homma, suuret kiitokset.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  ipelto Ke 17 Kesä 2020, 21:40

Mikä rengas/vanne koko käytössä ,onko 16" vai 17.5" . Ilmeisesti ne on jo 17.5" mutta tuli mieleen kun on sarja sellaisia jouten.
ipelto
ipelto

Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi Ke 17 Kesä 2020, 22:34

Renkaat ovat alkuperäiset 7.50x16. Minulta löytyy myös itseltä 17.5" jotka jäivät kuorma-autosta mutta niissä on niin paljon matalampi rengas että kokonaishalkaisija jää silti pienemmäksi. En ole vielä ainakaan itse löytänyt 17.5" renkaita, jotka olisivat loppujen lopuksi ulkohalkaisijaltaa isommat. 8.25x16 tai 8.50x16 olisi tietysti yksi vaihtoehto mutta rengaskoon vaihdolla on loppujen lopuksi niin pieni vaikutus että ei ole kannattanut siihen vielä ryhtyä, varsinkin kun paikallaan olevat renkaat ovat vielä ihan ok kunnossa ja minulta se kuormurin taka-akseli löytyy.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  ipelto To 18 Kesä 2020, 07:30

Jep . Minulla on niillä 17.5" vanteilla 8.5 " renkaat mutta en ole päässyt vertaamaan niitä näihin muihin vaihto ehtoihin .Lähes uuden renkaan halkaisija 80 cm ja vanhojen 78 cm
ipelto
ipelto

Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Jussin bussi Ma 29 Kesä 2020, 16:12

Nyt paikallaan olevat käytetyt 7.50x16 on 79cm halkaisijaltaan, joten eipä tuossa hirveesti muutosta ole. 8.25x16 olisi 85cm, joten semmoisilla olisikin jo vaikutusta. Nämä kuitenkin ovat aika harvassa.

Jussin bussi

Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.03.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

LPO-608 taka-akseli remonttia Empty Vs: LPO-608 taka-akseli remonttia

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa