508 kytkin.
2 posters
Sivu 1 / 1
508 kytkin.
Taitaapi olla meikäläisen matkamersussa kytkinremontti edessä?
Ykkösellä tai kakkosella kun lähtee, niin pitää aikamoista nykytystä liikkeelle lähdettäessä, mutta kun vauhtiin pääsee, vaihtaminen isommalle vaihteelle sujuu ongelmitta.
Mitäpä antaisitte neuvoksi asiantilan korjaamiseksi?
Olisko sieltä voinut vain mennä jokin tiiviste koneen takapäästä/vaihteiston etupäästä?
Vai aiheuttaako liikkeelle lähtemisvaikeudet itse kytkimen kunto, levy, painelaakeri?
Tiedän teoriassa kuinka vaihteisto irrotetaan koneesta, mutta kun homman joutuu tekemään pihaolosuhteissa ilman monttua tai nostureita,
kuinka sen vaihteiston saisi sieltä auton alta pois?
Kuinkahan paljon se vaihteisto painaa?
Kaikki vinkit otetaan kiitoksella vastaan.
Ykkösellä tai kakkosella kun lähtee, niin pitää aikamoista nykytystä liikkeelle lähdettäessä, mutta kun vauhtiin pääsee, vaihtaminen isommalle vaihteelle sujuu ongelmitta.
Mitäpä antaisitte neuvoksi asiantilan korjaamiseksi?
Olisko sieltä voinut vain mennä jokin tiiviste koneen takapäästä/vaihteiston etupäästä?
Vai aiheuttaako liikkeelle lähtemisvaikeudet itse kytkimen kunto, levy, painelaakeri?
Tiedän teoriassa kuinka vaihteisto irrotetaan koneesta, mutta kun homman joutuu tekemään pihaolosuhteissa ilman monttua tai nostureita,
kuinka sen vaihteiston saisi sieltä auton alta pois?
Kuinkahan paljon se vaihteisto painaa?
Kaikki vinkit otetaan kiitoksella vastaan.
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
MB kytkin
Kyllähän se kytkin kuluu ajan saatossa ja rupeaa oireilemaan eri tavoin .yksi oire on juuri tuo nykyttäminen liikkeelle lähdettäessä.
Se ei sinänsä keskeytä matkan tekoa,kytkin polkimen liikkeestä voi myös päätellä onko levy kulunut lähelle loppuaan.Kun painaa
kytkin polkimen pohjaan ja sitten lähtee normaalisti liikkeelle ,jos siinä vain vähän liikettä kun alkaa ottamaan kiinne niin on oletettavaa
että levy on kulunut lähelle loppuaan. Kytkin remppa kyllä onnistuu ilman monttua ,on kyllä aika haastava projekti. Pää piirteissään
vaihdelaatikko irti neljä pulttia kytkin kopasta, vaihdekeppi irti ohjaamon puolelta kumin alta,kardaani irti laipasta.pakkivalon johdot irti.
nopeus mittarin vaijeri irti,kytkimen työsylinteri irti. moottorin takapään kannattimet voi joutua löysäämään että sopii vaihdelaatikko siirtymään
taakseppäin, Sitten kun vaihde laatikko on alhaalla joka kyllä painaa 40-60 kg päästään kytkimen kimppuun. kytkimen alla on suoja pelti koppa
joka irti ,paineasetelman pultit auki ja sitten on levy ja asetelma irti. sopivassa asennossa tulevat pois. muistaakseni levy ensin pois.
Onhan siinä sitten vielä paine laakerin tarkastus /vaihto , kytkin akselin tuki laakerin tarkastus/vaihto , kytkin akselin stefan vaihto .jos vuotaa
niin öljy pääsee levylle. Tunkki varustuksia pitää myös varata. Lopuksi vielä siitä kytkimestä jos se ei luista isoilla vaihteilla kovalla kuormalla
niin ei välitöntä vaaraa jäädä tielle.
T. Ilkka
Se ei sinänsä keskeytä matkan tekoa,kytkin polkimen liikkeestä voi myös päätellä onko levy kulunut lähelle loppuaan.Kun painaa
kytkin polkimen pohjaan ja sitten lähtee normaalisti liikkeelle ,jos siinä vain vähän liikettä kun alkaa ottamaan kiinne niin on oletettavaa
että levy on kulunut lähelle loppuaan. Kytkin remppa kyllä onnistuu ilman monttua ,on kyllä aika haastava projekti. Pää piirteissään
vaihdelaatikko irti neljä pulttia kytkin kopasta, vaihdekeppi irti ohjaamon puolelta kumin alta,kardaani irti laipasta.pakkivalon johdot irti.
nopeus mittarin vaijeri irti,kytkimen työsylinteri irti. moottorin takapään kannattimet voi joutua löysäämään että sopii vaihdelaatikko siirtymään
taakseppäin, Sitten kun vaihde laatikko on alhaalla joka kyllä painaa 40-60 kg päästään kytkimen kimppuun. kytkimen alla on suoja pelti koppa
joka irti ,paineasetelman pultit auki ja sitten on levy ja asetelma irti. sopivassa asennossa tulevat pois. muistaakseni levy ensin pois.
Onhan siinä sitten vielä paine laakerin tarkastus /vaihto , kytkin akselin tuki laakerin tarkastus/vaihto , kytkin akselin stefan vaihto .jos vuotaa
niin öljy pääsee levylle. Tunkki varustuksia pitää myös varata. Lopuksi vielä siitä kytkimestä jos se ei luista isoilla vaihteilla kovalla kuormalla
niin ei välitöntä vaaraa jäädä tielle.
T. Ilkka
ipelto- Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75
508
Kiitokset asiaa huomattavasti selkeyttävästä vastauksesta
Otin Mersuni muutaman seisontavuoden jälkeen uudelleen käyttöön ja ihmeellistä kyllä sain sen vielä katsastettuakin ilman suurempia ongelmia.
Kytkinkin näyttää toistaiseksi toimivan melko hyvin.
Kaikki muut huoltokohteet ovat suurinpiirtein hallinnassa (toivottavasti), mutta ruiskutuspumpusta en tiedä oikein yhtään mitään.
Pitääkö ruiskupumppua jotenkin huoltaa, lisätä öljyä tai tehdä jotakin muuta ?
Otin Mersuni muutaman seisontavuoden jälkeen uudelleen käyttöön ja ihmeellistä kyllä sain sen vielä katsastettuakin ilman suurempia ongelmia.
Kytkinkin näyttää toistaiseksi toimivan melko hyvin.
Kaikki muut huoltokohteet ovat suurinpiirtein hallinnassa (toivottavasti), mutta ruiskutuspumpusta en tiedä oikein yhtään mitään.
Pitääkö ruiskupumppua jotenkin huoltaa, lisätä öljyä tai tehdä jotakin muuta ?
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Syöttöpumppu.
Syöttö pumpussa on moottori öljy kierto joten eipä aiheuta erityis huoltoa.
T. Ilkka
T. Ilkka
ipelto- Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75
venttiilien säätö
Kiitokset vastauksista.
Yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan, joten...........
Olen joskus vuosia sitten säätänyt 508:n venttiilit, mutta aika on armeliaasti kadottanut kyseisen operaation mielestäni lähes kokonaan.
Muistaakseni kampiakselin päästä etsittiin ajoitusmerkkejä (b, f ?) ja sen jälkeen voitiin säätää joidenkin venttiilien välykset?
Muistaakseni sen jälkeen kierrettiin kampuraa kierros , jonka jälkeen voitiin säätää loput venttiilit?
Onkohan tässä mitään järkeä vai muistanko koko homman aivan pieleen.
Arvot löysin netistä, eli imu 0.20 ja pako 0.30?
Yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan, joten...........
Olen joskus vuosia sitten säätänyt 508:n venttiilit, mutta aika on armeliaasti kadottanut kyseisen operaation mielestäni lähes kokonaan.
Muistaakseni kampiakselin päästä etsittiin ajoitusmerkkejä (b, f ?) ja sen jälkeen voitiin säätää joidenkin venttiilien välykset?
Muistaakseni sen jälkeen kierrettiin kampuraa kierros , jonka jälkeen voitiin säätää loput venttiilit?
Onkohan tässä mitään järkeä vai muistanko koko homman aivan pieleen.
Arvot löysin netistä, eli imu 0.20 ja pako 0.30?
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa