508 jarrut
5 posters
Sivu 1 / 1
508 jarrut
Käytin tänään 508:n katsastuksessa ja hylkyhän sieltä tuli. Jarrut.
Etuakselilla oikea ja takana vasen. Kummasssakaan ei jarruvoimaa riittävästi.
Avasin tänään etupään jarrut, ilmasin, tarkistin että sylinterit toimivat molemmissa, kengät aukeavat normaalisti, löin nippuun, säädin yhtä kauas rummuista ja kokeilin lukkojarrutusta hiekkatiellä. Ei toimi. Vasen napsahtaa lukkoon, mutta oikeasta ei tule minkäänlaista jälkeä hiekalle.
Olen ymmälläni.
Voisiko sitten rumpu olla kulunut liian suureksi?
Kuinka sen voisi mitata kotikonstein?
Tietääkö joku sen rummun vähimmäismitan, joka vielä hyväksytään käyttöön.
Halkaisijaa en pysty suoraan mittaamaan ilman asianmukaisia välineitä, mutta voisiko onnistua mittaamaan sen jarrurummun sisäpuolen ympärysmitan ja laskemaan sen perusteella halkaisijan?
Nimimerkillä, yksi tyhmä kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan.
Etuakselilla oikea ja takana vasen. Kummasssakaan ei jarruvoimaa riittävästi.
Avasin tänään etupään jarrut, ilmasin, tarkistin että sylinterit toimivat molemmissa, kengät aukeavat normaalisti, löin nippuun, säädin yhtä kauas rummuista ja kokeilin lukkojarrutusta hiekkatiellä. Ei toimi. Vasen napsahtaa lukkoon, mutta oikeasta ei tule minkäänlaista jälkeä hiekalle.
Olen ymmälläni.
Voisiko sitten rumpu olla kulunut liian suureksi?
Kuinka sen voisi mitata kotikonstein?
Tietääkö joku sen rummun vähimmäismitan, joka vielä hyväksytään käyttöön.
Halkaisijaa en pysty suoraan mittaamaan ilman asianmukaisia välineitä, mutta voisiko onnistua mittaamaan sen jarrurummun sisäpuolen ympärysmitan ja laskemaan sen perusteella halkaisijan?
Nimimerkillä, yksi tyhmä kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan.
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
Tutkippa myös jarruletkut, näissä on sellaista tautia että letku tukkeutuu eli neste ei pääse kunnolla sylinteriin. Joskus toimii kuin takaiskuventtiili eli päästää painetta pyöräänpäin mutta ei pois eli jarru jää laahaamaan. Joskus taas menee täysin tukkoon.
reijo
reijo
508d- Admin
- Viestien lukumäärä : 484
Join date : 15.05.2011
Ikä : 65
Paikkakunta : Suonenjoki
Auto : MB 508 -73
Vs: 508 jarrut
Ilmatessa neste tuli kunnon suihkuna kun jarrua painoi.
Täytyy mennä huomenna vielä uudelleen kaikki läpi.
Täytyy mennä huomenna vielä uudelleen kaikki läpi.
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
katoppa ettei se toinenpuoli oo vaan niin tehokas ettei toinen kerkiä mukaan,eli esim. nesteet rummussa...
ronsu508- Viestien lukumäärä : 97
Join date : 15.05.2011
Ikä : 54
Paikkakunta : Nokia
Vs: 508 jarrut
mulla oli sama juttu viime kesänä.. autto kun vaihdoin toisen jarrukengän vasemalta oikealle puolen. päättelin että ne vaan kuluu eri tahtia.
mike608- Viestien lukumäärä : 64
Join date : 19.06.2012
Ikä : 37
Paikkakunta : oulu, jääli
Auto : 608d 1982
Vs: 508 jarrut
Hyviä vinkkejä tullut,kiitos.
Täytyy uudelleen purkaa etupää ja mittailla jarrukenkien kulutuspintojen paksuudet (näyttivät eilen silmämääräisesti kunnossa olevilta).
Voisi kai tuon rummun kunnon testata vaihtamalla ne keskenään ja katsoa kumpi niistä sitten jarruttaa ja kumpi ei.
Löysin netistä hyvän pinta-alalaskurin. Kun tietää ympärysmitan, niin se laskee automaattisesti halkaisijan.
http://www.laskurini.fi/matematiikka/ympyran-pinta-ala
Löysin tietokoneeltani jonkun vanhan korjausmanuaalin, joka väittää 508 rummun halkaisijaksi 300mm. Siellä lukee rep. stage 1. 301mm, rep stage 2. 302mm, joten olettaisin näiden mittojen tarkoittavan jonkinlaisia huoltotarpeita?
Ei muuta kuin auto uudelleen pukeille :-)
Täytyy uudelleen purkaa etupää ja mittailla jarrukenkien kulutuspintojen paksuudet (näyttivät eilen silmämääräisesti kunnossa olevilta).
Voisi kai tuon rummun kunnon testata vaihtamalla ne keskenään ja katsoa kumpi niistä sitten jarruttaa ja kumpi ei.
Löysin netistä hyvän pinta-alalaskurin. Kun tietää ympärysmitan, niin se laskee automaattisesti halkaisijan.
http://www.laskurini.fi/matematiikka/ympyran-pinta-ala
Löysin tietokoneeltani jonkun vanhan korjausmanuaalin, joka väittää 508 rummun halkaisijaksi 300mm. Siellä lukee rep. stage 1. 301mm, rep stage 2. 302mm, joten olettaisin näiden mittojen tarkoittavan jonkinlaisia huoltotarpeita?
Ei muuta kuin auto uudelleen pukeille :-)
Viimeinen muokkaaja, vanadoo pvm Pe 06 Toukokuu 2016, 17:03, muokattu 1 kertaa
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
Rummut mitoissaan, jarruhihnat ok. Jarrusylinterit toimivat (ilman kenkiä tarkistettu), joten ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä joku vika jarruputkissa, sillä jarrujen paine ei vain näytä riittävän.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein jarruputkia seurailemalla, järjestelmässä taitaa olla erilliset piirit etu- ja takajarruille.
Täytyy seuraavaksi purkaa rungon päällä, etupyörien takana oleva kolmitieliitin ja katsoa löytyykö jostakin tukosta.
Jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä :-)
Mikäli olen ymmärtänyt oikein jarruputkia seurailemalla, järjestelmässä taitaa olla erilliset piirit etu- ja takajarruille.
Täytyy seuraavaksi purkaa rungon päällä, etupyörien takana oleva kolmitieliitin ja katsoa löytyykö jostakin tukosta.
Jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä :-)
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
En saanut rungossa kiinni olevia jarruputkia irti (liian ahdas paikka ja ajan myötä kuluneet liittimet), mutta tehostajan lähellä oleva liitin irtosi vaivatta ja puhalsin paineilmalla ilmausruuveista putket puhtaiksi.
Ei minkäännäköistä vaikutusta. Oikea pyörä ei edelleenkään jarruta kunnolla.
Alkavat keinot ja ideat loppumaan.
Ainoa jäljelle jäävä asia jonka keksin on jarrusylinteri. Siinä täytyy olla jotain vialla, vaikka kokeilun perusteella männät liikkuvatkin normaalisti.
Se on erilainen kuin toisella puolella oleva. Ulkoisilta mitoiltaan sama, mutta jospa jossain vaiheessa joku on uusinut sen ja jospa sen männät eivät liiku tarpeeksi toimiakseen oikein.
Hakuammuntaa, mutta ei enää muuta keksi.
Ei minkäännäköistä vaikutusta. Oikea pyörä ei edelleenkään jarruta kunnolla.
Alkavat keinot ja ideat loppumaan.
Ainoa jäljelle jäävä asia jonka keksin on jarrusylinteri. Siinä täytyy olla jotain vialla, vaikka kokeilun perusteella männät liikkuvatkin normaalisti.
Se on erilainen kuin toisella puolella oleva. Ulkoisilta mitoiltaan sama, mutta jospa jossain vaiheessa joku on uusinut sen ja jospa sen männät eivät liiku tarpeeksi toimiakseen oikein.
Hakuammuntaa, mutta ei enää muuta keksi.
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
Mysteeriksi jää tämä jarruhomma minulle.
Etupää pukeilla ja kun jarrua painaa, oikean rummun saa liikkumaan asettamalla rautakangen pyöränpulttien väliin ja painamalla voimakkaasti.
En tiedä kuinka "virallinen" seuraava "korjaus" on, mutta tein kuitenkin jonkinlaisen ehkä toimivan virityksen.
Vielä ei pääse testaamaan ajossa kun muuta hommaa suunnitelmissa.
Jarrusylinterissä, mäntien päissä, on tangonpätkät, joiden välityksellä mäntien liike siirtyy jarrukengille.
Irrotin tangot ja laitoin niiden ulkoreunaan noin millin paksuiset metalliliuskat, joiden tarkoituksena on saada kengät ulommaksi yläpäästään ja lähemmäksi jarrurumpua. Istuvat omissa koloissaan tiukasti, eivätkä tod. näk. irtoa ajon aikana. Ehkä on parasta hitsata ne kiinni, saa nyt nähdä.
Kaikki jälleen kasaan ja ainakin tuolla rautakankisysteemillä testattaessa se jarru lukkiutuu kuten pitääkin. Pientä helinää kuuluu jousista kun rumpua pyörittää, joka taitaa tarkoittaa että yläpäästään kengät ottavat lievästi rumpuihin kiinni? Pienellä hiomisella ehkä poistuu tuo äänikin.
Saas nähdä mitä tapahtuu kun pääsee kokeilemaan lukkojarrutusta hiekalle
Onhan tuo nyt vähän sellainen "ranekorjaus", mutta kun en enää muutakaan keksi.
Etupää pukeilla ja kun jarrua painaa, oikean rummun saa liikkumaan asettamalla rautakangen pyöränpulttien väliin ja painamalla voimakkaasti.
En tiedä kuinka "virallinen" seuraava "korjaus" on, mutta tein kuitenkin jonkinlaisen ehkä toimivan virityksen.
Vielä ei pääse testaamaan ajossa kun muuta hommaa suunnitelmissa.
Jarrusylinterissä, mäntien päissä, on tangonpätkät, joiden välityksellä mäntien liike siirtyy jarrukengille.
Irrotin tangot ja laitoin niiden ulkoreunaan noin millin paksuiset metalliliuskat, joiden tarkoituksena on saada kengät ulommaksi yläpäästään ja lähemmäksi jarrurumpua. Istuvat omissa koloissaan tiukasti, eivätkä tod. näk. irtoa ajon aikana. Ehkä on parasta hitsata ne kiinni, saa nyt nähdä.
Kaikki jälleen kasaan ja ainakin tuolla rautakankisysteemillä testattaessa se jarru lukkiutuu kuten pitääkin. Pientä helinää kuuluu jousista kun rumpua pyörittää, joka taitaa tarkoittaa että yläpäästään kengät ottavat lievästi rumpuihin kiinni? Pienellä hiomisella ehkä poistuu tuo äänikin.
Saas nähdä mitä tapahtuu kun pääsee kokeilemaan lukkojarrutusta hiekalle
Onhan tuo nyt vähän sellainen "ranekorjaus", mutta kun en enää muutakaan keksi.
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
Olen saanut kyseisen puoltamisen tasattua vaihtamalla toisen kengän ristiin . jos toisen puolen kengät ovat saneet jarru nestettä niin pitoa
löytyy todella paljon. Viimeksi oli matka miesten Helmessä kyseinen ongelma ja nyt leimattu jo toisen kerran onnistuneesti.
löytyy todella paljon. Viimeksi oli matka miesten Helmessä kyseinen ongelma ja nyt leimattu jo toisen kerran onnistuneesti.
ipelto- Viestien lukumäärä : 158
Join date : 30.08.2011
Ikä : 70
Paikkakunta : Inkeroinen
Auto : MB 508 -75
Vs: 508 jarrut
Jarrukenkiä vaihdeltu ristiin, pintoja hiottu puhtaaksi ja rasvanpoistoaineita ruiskittu.
Ei onnistunut meikäläisen korjausyritys lisäämällä jarrusylinterien avautumista.
Tuntuu siltä, että vaikka jarrunestettä tulee ilmatessa rivakasti, jarrua painaessa männät eivät liiku kuitenkaan normaalisti, verrattuna toiseen, ehjään puoleen. Sylinterissä männät kyllä liikkuvat kun niitä painaa sisään.
508d jo ehdotti jarruletkuvikaa, mutta en vielä aiemmin tehnyt mitään kun ilma kuitenkin virtasi jarrusylinteiristä tehostimelle päin. Nyt sitten irrotin jarruletkun, mutta en oikein tiedä kuinka paljon sen läpi pitäisi ilmaa virrata kun sitä irtonaisena testaa kompuran avulla.
Jotenkin se vaikuttaa hieman vaisulta se ilman kulku.
Yritin rassata sitä auki fillarin vaihdevaijerilla ja hieman nihkeästi se siellä liikkui, eikä siitä kyllä mitään hyötyäkään ollut.
Yritän vielä vaihtaa jarrusylinterin ja jarruletkun, mutta ellei siitäkään ole apua, täytyy vain myöntää etteivät mun taitoni riitä tätä ongelmaa ratkaisemaan.
Ei onnistunut meikäläisen korjausyritys lisäämällä jarrusylinterien avautumista.
Tuntuu siltä, että vaikka jarrunestettä tulee ilmatessa rivakasti, jarrua painaessa männät eivät liiku kuitenkaan normaalisti, verrattuna toiseen, ehjään puoleen. Sylinterissä männät kyllä liikkuvat kun niitä painaa sisään.
508d jo ehdotti jarruletkuvikaa, mutta en vielä aiemmin tehnyt mitään kun ilma kuitenkin virtasi jarrusylinteiristä tehostimelle päin. Nyt sitten irrotin jarruletkun, mutta en oikein tiedä kuinka paljon sen läpi pitäisi ilmaa virrata kun sitä irtonaisena testaa kompuran avulla.
Jotenkin se vaikuttaa hieman vaisulta se ilman kulku.
Yritin rassata sitä auki fillarin vaihdevaijerilla ja hieman nihkeästi se siellä liikkui, eikä siitä kyllä mitään hyötyäkään ollut.
Yritän vielä vaihtaa jarrusylinterin ja jarruletkun, mutta ellei siitäkään ole apua, täytyy vain myöntää etteivät mun taitoni riitä tätä ongelmaa ratkaisemaan.
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Vs: 508 jarrut
aika selvä oire mäntä/männät jumii.. eivät tule riittävän ulos. aukivaan! ne voi purkaa paikalleen.
mike608- Viestien lukumäärä : 64
Join date : 19.06.2012
Ikä : 37
Paikkakunta : oulu, jääli
Auto : 608d 1982
Vs: 508 jarrut
Minulla viime syksynä sama juttu, oikea etunen ei ottanut tarpeeksi. Vaihtelin kenkiä ja rumpuja puolelta toiselle, myös kaikki pyöränsylinterit ja pääsylinteri
alle vuoden vanhoja. Tein kaiken mahdollisen ja melkein mahdottomankin mutta mikään ei tuntunut auttavan.Loppujen lopuksi ajattelin ettei tämän takia kannata
ehkä itsemurhaakaan tehdä, joten viimeisenä keinona vaihdoin eteen kaikki jarruhihnat uudet, ja kas kummaa jarrut alkoi pitämään tasaisesti ja leima tuli.
Oli ilmeisesti mersulta mielenositusta. päätti olla vittumaisella päällä! Tsemppiä jarruremonttiin!
alle vuoden vanhoja. Tein kaiken mahdollisen ja melkein mahdottomankin mutta mikään ei tuntunut auttavan.Loppujen lopuksi ajattelin ettei tämän takia kannata
ehkä itsemurhaakaan tehdä, joten viimeisenä keinona vaihdoin eteen kaikki jarruhihnat uudet, ja kas kummaa jarrut alkoi pitämään tasaisesti ja leima tuli.
Oli ilmeisesti mersulta mielenositusta. päätti olla vittumaisella päällä! Tsemppiä jarruremonttiin!
Vierailija- Vierailija
Vs: 508 jarrut
Meni läpi katsastuksesta
Etuakselin jarruvoimat. vasen 4.2, oikea 3.9, eli hemmetin hyvin.
Takana 2.8, 3.2.
Ajoaikaa 31.10.2017
En vieläkään tiedä mikä jarruvoimien eron loppupeleissä aiheutti.
Epäilen sitä jarruletkua, sillä jarrusylinteri toimi kuintenkin käsin kokeiltaessa suht. koht. ok.
Löysin romikselta jarruletkun kympillä ja sylinteri Motonetistä 30 egee.
Eipä tullut hintoihinsa tämä korjaus, joskin paljon purkamista ja kokoamista, sekä rakkaalta vaimoltani jarrupolkimen pumppausta ja harmaita hiuksia meikäläiselle.
Kiitokset kaikille hyvinstä neuvoista ja tsemppauksesta
Etuakselin jarruvoimat. vasen 4.2, oikea 3.9, eli hemmetin hyvin.
Takana 2.8, 3.2.
Ajoaikaa 31.10.2017
En vieläkään tiedä mikä jarruvoimien eron loppupeleissä aiheutti.
Epäilen sitä jarruletkua, sillä jarrusylinteri toimi kuintenkin käsin kokeiltaessa suht. koht. ok.
Löysin romikselta jarruletkun kympillä ja sylinteri Motonetistä 30 egee.
Eipä tullut hintoihinsa tämä korjaus, joskin paljon purkamista ja kokoamista, sekä rakkaalta vaimoltani jarrupolkimen pumppausta ja harmaita hiuksia meikäläiselle.
Kiitokset kaikille hyvinstä neuvoista ja tsemppauksesta
vanadoo- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 16.04.2014
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa